piątek, 4 kwietnia 2014

Glenn Doman



Glenn Doman był amerykańskim fizjoterapeutą, opracował on metodę „porozumiewania się oraz czytania” dla  dzieci wyjątkowych które nie mogły podjąć dialogu oralnego. Z czasem jego metoda została wykorzystana do nauki czytania dla bardzo małych dzieci. Najprościej mówiąc dziecko zapamiętuje słowo jako obraz a nie jako oddzielne litery.

W poniższym poście napisze o kilku zasadach które zebrałam na temat globalnego czytania

Pierwsza i najważniejsza:

Mamy traktować to jako zabawę. Gdybyśmy zaczęli uczyć dziecka na siłę, poczuło by się ono jak w szkole.

 Sprawy techniczne;

 1. Czerwona (wg. oryginalnej metody) lub czarna czcionka (wg. pani Marii Trojanowicz-Kasprzak)

2. Małe litery, chyba że mamy nazwy własne lub imionach.

3.    5 cm wysokości litery przy nauce w grupie, 4,5 cm w nauce indywidualnej. (to około 160 pkt wysokości czcionki), w wypadku książeczek wystarczy około 2,5 cm. U mnie wypadło dokładnie 4 cm bo niektóre słowa nie mieściły mi się na kartce A4.

4.    Wykorzystujemy czcionki bezszeryfowe (brak ogonków przy literach)
5.    Możemy wykorzystać jedne z poniższych rodzajów pism (moja rada jak już wybierzemy Arial trzymamy się tylko jego i trzymamy się jednej wysokości wg. mnie może mieć znaczenie ale na pewno wygląda estetycznie przy tworzeniu kolejnych zestawów kart.):



Istotne:

1.    Nie uczymy literować, rozpoznawać spółgłosek i samogłosek (na to przyjdzie jeszcze czas),

2.    Początkowo 15 kart , każdorazowo po 5 kart, nowa karta wprowadzana zawsze na końcu.

3.    Wprowadzamy rzeczowniki, później czasowniki na końcu przyimki.

4.    Z czasem układamy z nich zdania (najczęściej wychodzą absurdy), nie przejmujemy się dużą literą na początku zdania ani znakami interpunkcyjnymi.

5.    5 wyrazów nowych tygodniowo (szczerze u mnie było na razie 1 na tydzień) ale może jak dziecko jest starsze może być pięć, moja córka ma dopiero 7 miesięcy (pani Marii Trojanowicz-Kasprzak piszę w swojej książce tyle ile damy rade)

6.    Jeśli tworzymy książeczkę po lewej dajemy zdjęcie po prawej opis czcionką o wysokości 2,5 cm.

Przegląd materiałów dostępnych na rynku:

Marii Trojanowicz-Kasprzak słowo + obrazek
Nauka czytania metodą Domana - zestaw kart z napisami
Mag words

 Jak przygotować odręcznie tabliczki:  Geniusze od Urodzenia 

Jeśli coś pokręciłam lub pominęłam przepraszam i proszę o komentarz ;D
możecie też ściągnąć z mojego chomika parę podstawowych rzeczowników http://chomikuj.pl/no-signal0/Materia*c5*82y+Czytanie+Globalne



 W następnym poście postaram się napisać krótkie "zrób to sam" jak zrobić tabliczki samemu w Wordzie i Photoshopie (w tym ostatnim z obrazkiem)

Polecana ksiażki
Czytanie globalne po polsku-Maria Trojanowicz-Kasprzak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz